Rotterdam-Rijnmond

Innovatief scheepsnavigatiesysteem maakt Rotterdamse haven veiliger

Rotterdam - 08 jan 2014

Het Nederlands Loodswezen maakt bij het loodsen van diepstekende geulschepen in Rotterdam, waarbij de loods al zo’n 35 mijl uit de kust aan boord gaat, actief gebruik van een draagbaar autonoom navigatiehulpmiddel. Natuurkundige verschijnselen en opzettelijke verstoringen van het satellietsignaal (jamming en spoofing) maken satellietplaatsbepaling kwetsbaar. Die kwetsbaarheid was voor het Loodswezen reden genoeg om naar een alternatief te zoeken.
Het Loodswezen en Reelektronika B.V. hebben daarom een alternatief plaatsbepalingsysteem ontwikkeld als back-up voor satellietnavigatie.

Een autonoom navigatiesysteem is wettelijk voorgeschreven voor schepen die de Euro- en Maasgeul bevaren op de Noordzee. Satellietplaatsbepaling vormt het basiselement voor het huidige navigatiehulpmiddel. Twee jaar van intensief ontwikkelen en testen voor de kust van Hoek van Holland heeft een elektronisch navigatiehulpmiddel opgeleverd, eDLoran (enhanced Differential Loran) genaamd. De Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Rotterdam N.V. heeft hieraan financieel bijgedragen.

Alternatief voor satelliet
De basis voor het eDLoran systeem vormt het LOng RAnge Navigation systeem, of LORAN. In het geval van uitval of verstoring van het satellietnavigatiesysteem valt het systeem terug op eDLoran. eDLoran maakt daarbij gebruik van signalen die door zendmasten in Engeland, Frankrijk en Duitsland worden verzonden. Op basis daarvan is het mogelijk met een nauwkeurigheid van minder dan vijf meter de plaats te bepalen. Daarmee voldoet dit systeem aan de door de overheid gestelde HANAS (Haven Naderings Systemen)-specificatie.

De haven van Rotterdam is één van de drukste havens ter wereld, met zo’n 32.000 schepen die jaarlijks de haven aandoen. Het overgrote deel van die schepen moet, om de nautische veiligheid en vlotheid te waarborgen, een loods aan boord hebben bij het binnenkomen en verlaten van de haven. Voor extra diep stekende schepen, zogenaamde geulschepen, gelden aanvullende eisen. Met de ontwikkeling van eDLoran is een volgende stap gezet in het veilig en optimaal bereikbaar houden van de haven van Rotterdam.