Rotterdam-Rijnmond

In de 18e eeuw werden loodsen door vissers aan boord gezet

Geschiedenis

Vóór de 17e eeuw was er weinig geregeld met betrekking tot de loodsdienst in de Maasmond. Toch zijn er uit die tijd enkele bepalingen, waaruit blijkt dat de overheid het belang ervan inzag. In oude voorschriften uit de 15e eeuw is te lezen dat er loodsen in de Maasmond werkzaam waren. Het beroep loods is dus al een oud beroep.

Vroeger ging het er anders aan toe dan tegenwoordig. Even kort om aan te geven hoe anders: in de 18e eeuw werden loodsen door vissers aan boord gezet, nu gebruiken we daar onder andere tenders, en een helikopter voor.

Het beroep loods was vroeger nog vrij ‘simpel’. De Rotterdamse haven was nog niet zo groot en druk als tegenwoordig. In de loop van de jaren is er enorm veel veranderd zoals de infrastructuur. Maar ook de techniek heeft niet stil gestaan. Innovaties in de haven, ook bij het Loodswezen, zorgen ervoor dat de haven in Rotterdam modern, goed en snel toegankelijk is. Rotterdam is één van de belangrijkste havens van Europa en zelfs van de wereld. Er zijn geen sluizen, de vaargeul is diep en er is een goede verbinding met het achterland.

Het verhaal door de eeuwen heen

Lees het verhaal door de eeuwen heen

Van 1200 tot 1600

  • Oudste naam voor het beroep
  • Een Rotterdamse loods
  • Ontwikkeling van de Maas
  • Gebruik van loods verplicht

Van 1600 tot 1800

  • Overheid bepaald bepalingen loodsdienst
  • Aanstelling loods
  • De organisatie van een loodsdienst
  • De loodsboten van Rotterdam
  • Loodswezen bij de Marine

Van 1800 tot 1900

  • Het beloodsen
  • Nieuwe loodsdienst
  • Uniform en uitrusting
  • Verbetering van het zeegat
  • Eerste loodswet komt tot stand
  • Verbetering van de Waterweg
  • Aanleg Berghaven

Van 1900 tot 2000

  • Eerste stoombootloodsvaartuig
  • Gemeentelijke ambtenaren
  • Uniform en uitrusting loodsen
  • Eerste motorloodsvaartuig
  • Op een nieuwe manier aan boord
  • Eerste communicatie tussen wal en schip
  • Starheid weg met vernieuwde Loodswet
  • Zee- en binnenloodsen
  • Wereldprimeur voor het Loodswezen
  • Andere manier van beloodsen
  • Vervoer naar en van boord
  • Nieuwe districten
  • Loods aan boord van 2500e schip
  • Overgang loodsdienst naar V&W
  • Verkeers Begeleidend Systeem
  • Loodsdienst verzelfstandigd
  • Nieuwe loodsjollen, IVS, helikopter en tender
  • Concept SWATH-loodsvaartuig

Van 2000 tot heden

  • 2001 - Nieuwe helikopter
  • 2001 - Aspiranten worden weer aangenomen
  • 2002 - Loodswezen stapt ruimtevaarttijdperk binnen
  • 2003 - Loodsen houden monopoliepositie, maar moeten tariefstructuur aanpassen
  • 2003 - UMTS-technologie maakt haven veiliger
  • 2005 - Uitreiking eerste ISPO certificaat
  • 2006 - Doop SWATH 'Perseus
  • 2007 - Aanvang bouw nieuw pand aan de Pistoolhaven